کاملترین مقاله عایق های برق والکتریسیته بصورت رنگ جهت کفپوش اتاق ، تابلوها و ایمنی و حفاظت و ترانسفورماتور و..

((قبل از مطالعه مقاله جهت اطلاع و استعلام از بهترین عایق برق ،میتوانید با شماره 09127606716 یا 09128349072
تماس بگیرید ویا به وبسایت
nano2000.com
مراجعه نمایید

انواع عایق الکتریکی :

عایق های الکتریکی موادی هستند که مقاومت بسیار خوبی در برابر جریان برق دارند . بنابراین این مواد عایق می توانند یک سد مستحکم در برابر عبور جریان بسازد . این عایق ها این امکان را ایجاد می کند تا از عبور جریان الکتریکی در جایی که لازم نیست جلوگیری کنند.
بیشترین کاربرد عایق های الکتریکی ، استفاده از آنها به عنوان پوشش سیم های برق و کابل ها می باشد یا به عنوان دی الکتریک در خازن ها عمل می کنند . مواد عایقی مانند پلاستیک ، تفلون ، لاستیک یا شیشه می تواند مقاومتی حدود 10 به توان 20 برابر بیشتر از مقاومت فلزهایی مانند مس را داشته باشند . غالباً این عایق ها به صورت رنگی تهیه می شوند .
هوا (مانند جو) نیز یک نوع عایق الکتریکی عالی محسوب می شود . این بدان معنی است که می توان برق از طریق یک ماده رسانا  قابلیت عبور دارد ولی از طریق هوا امکان انتقال ندارد چرا که نارسانا است. در واقع در این قسمت می توان گفت بحث عایق در تضاد کامل با بحث رسانایی می باشد .
مشخصه اصلی عایق های الکتریکی آن است که دارای مقاومت بالا و هدایت کم جریان هستند. اتمهای عایق های الکتریکی به گونه ای است که در آن الکترونها قابلیت حرکت و جا به جایی ندارند که در طول ماده حرکت نمی کنند.
از آنجا که الکترون ها ایستا هستند و به راحتی آزاد نمی شوند ، جریان نمی تواند به راحتی عبور کند. علاوه بر محافظت در برابر از دست دادن جریان ، عایق ها با مقاومت در برابر عبور جریان ، مجموع میزان خروجی جریان الکتریکی را بهینه تر می کنند . در این بررسی دو نوع عایق الکتریکی شامل نوار کپتون و میکا ذکر شده است .

نوار کپتون : 

                                               
نوار کپتون محصول عایقی است که در ساخت قطعات الکترونیکی و به عنوان پوشش و ایمن سازی موقتی قطعات مورد استفاده قرار می گیرد . نوار کاپتون به دلیل طیف گسترده ای از پایداری دما و قابلیت مقاومت الکتریکی عالی ، معمولاً در ساخت قطعات الکترونیک به عنوان یک لایه عایق و محافظت بر روی قطعات حساس و شکننده الکترواستاتیک مورد استفاده قرار می گیرد .
مقاومت حرارتی این نوار تا 500  درجه سانتی گراد می باشد . قابل ذکر است در یک سمت نوار کپتون از چسب سیلیکونی آغشته شده است . چسب سیلیکونی استفاده شده در مجاورت مواد شیمیایی و حرارت دچار آسیب نمی شود . این نوار که مقاومت خوبی در برابر شعله دارد ، در مقابل دمای متناوب و کوتاه مدت می تواند تا دمای 600 درجه فارنهایت مقاومت کند و می تواند به عنوان عایق الکتریکی و حرارتی مورد استفاده قرار گیرد .
نوار کاپتون معمولاً به عنوان پوششی برای سیم و کابل و همچنین برای محافظت از قطعات الکتریکی هنگام لحیم کاری – هم برنامه های لحیم کاری کوچک و برنامه های لحیم کاری های بزرگ- استفاده می شود . در صنعت الکترونیک ، از نوار کپتون در بردهای حامل جریان قبل از لحیم کاری استفاده می شود تا انگشتان میانی را از ماده لحیم کاری محافظت کرده و از برق گرفتگی های ناخواسته جلوگیری کند .
از این نوار همچنین می توان به عنوان یک پوشش موقت در برابر گرد و غبار قابل استفاده است و میتوان آن را به راحتی جدا کرد . علاوه بر خواص عایق حرارتی و الکتریکی خوبی که نوار کپتون دارد ، ضریب اصطکاک بسیار کمی نیز دارد و به عنوان یک گزینه مناسب برای روانکاری میتواند باشد .از آنجایی که ماده تشکیل دهنده نوار کپتون ، پلی ایمید است ، به صورت تجاری آن را به این نام نیز می نامند .
منابع : 
https://reprap.org/wiki/Kapton_Tape
https://www.thorlabs.com/newgrouppage9.cfm?objectgroup_ID=6809
https://energyeducation.ca/encyclopedia/Electrical_insulator
https://sciencing.com/aluminum

هر آنچه که باید در رابطه با عایق الکتریکی بدانید!

عایق الکتریکی چیست؟

در سیستم‌ های الکتریکی مواد به دو دسته رسانا (هادی) یا نارسانا (عایق) تقسیم می‌ شوند، مواد رسانا موادی هستند که جریان الکتریسیته (برق) از آن‌ ها عبور می‌ کند، مواد عایق، جریان الکتریکی از آن‌ ها عبور نمی‌ کنند.
در حقیقت عایق فیبر استخوانی، در برابر جریان بارهای الکتریکی، مقاومت می‌ کند و جریان الکتریسیته از عایق‌ ها عبور نمی‌ کند، اما در عمل مقدار بسیار کمی جریان از آن‌ها عبور می‌ کند، جریان‌ هایی که از مواد عایق عبور می‌ کنند شامل جریان شارژ خازنی، جریان پلاریزاسیون، جریان نشتی سطحی و نشتی داخلی هستند.
مواد عایق به‌ صورت جامد در تجهیزات الکتریکی مانند عایق‌ بندی‌ ها و ساختمان‌ های کابل فشارقوی کاربرد دارد، همچنین از مواد عایق برای حمایت از رسانا یا جدا سازی آن استفاده می‌ شود، در مواد عایق، الکترون‌ های والانس به اتم‌ هایشان وابسته‌اند.

ویژگی‌های عایق‌های الکتریکی

میزان مقاومت عایق‌ ها در برابر خم‌ شدگی، مقاومت عایق الکتریکی در برابر سایش و خراشیدگی، میزان ولتاژ عایق، تحمل حرارتی عایق الکتریکی

دسته‌بندی مواد عایق الکتریکی ازلحاظ شکل ظاهری

 جامد (مانند PVC)، مایع (مانند روغن موجود در ترانس)، گاز (مانند گاز SF6 و هوا)

طبقه‌بندی عایق الکتریکی

عایق الکتریکی در سه دسته اصلی عوامل حرارتی، الکتریکی و مکانیکی طبقه‌بندی می‌ شود، از دیگر مواردی که در طبقه‌ بندی عایق‌ های الکتریکی تأثیرگذارند عبارت‌ اند از قابلیت حرارتی، سطح ولتاژ کار، استحکام در برابر خم‌ شدگی و پارگی، نوع سطح، قابلیت پذیرش مواد آغشته کننده، مقاومت در برابر سایش و خراشیدگی و سطح ولتاژ ماده عایقی

مواد عایق طبیعی

بسیاری از مواد که در طبیعت وجود دارند شامل عایق‌ های طبیعی می‌ شوند مانند الیاف طبیعی، سلولز، ابریشم، کتان، پنبه، آزبست، پشم سنگ، پشم‌ شیشه و…، درگذشته از عایق طبیعی به‌ عنوان عایق هادی و به‌ عنوان عایق‌ های محافظ و نگهدارنده استفاده می‌ شد.
امروزه با پیشرفت علم و فنّاوری بسیاری از مواد عایق طبیعی مانند شن، میکا، قیر، لاک، صمغ و روغن از ترکیبات رزین‌ های طبیعی استخراج‌ شده از زمین، درختان، نفت خام، حشرات قابل‌ تولید است.

مواد عایق مصنوعی

استفاده از مواد عایق مصنوعی برای اولین بار در سال 1908 آغاز شد، آنیلین، رزین‌ های آلکیدی، وارنیش ها و نخ‌ های کتان، آکریلیک، نایلون، پلی استرن، ملامین و… مواد عایق مصنوعی می‌ باشند، بعد از سال 1940 مواد عایق مصنوعی دیگری مانند پلی اورتان، پلی کربنات، پلی‌استر، پلی‌اتیلن و…مورد استفاده قرار گرفت.

تست‌های بررسی صحت عملکرد عایق

امروزه برای اندازه‌ گیری مقاومت الکتریکی عایق تست‌ هایی به وجود آمده‌اند که به‌ صورت آنالوگ و دیجیتال بوده و قابل‌ حمل هستند.
تست‌ هایی برای بررسی صحت عملکرد عایق‌ ها وجود دارند که به‌ صورت دوره‌ای بر روی عایق‌ ها انجام می‌شوند تا آن‌ ها را تا را بررسی کنند، در بروشورها و کاتالوگ‌ های دستگاه‌ های تست عایق مشخصه‌ای به نام IP وجود دارد که اطلاعات ضروری برای اپراتور می‌ باشد را بیان می‌کند، مناسب بودن یا نبودن دستگاه تست برای شرایط محیطی و نوع کاربرد را از روی IP می‌ توانیم تشخیص دهیم.
تست‌ های مرتبط با عایق الکتریکی شامل موارد زیر هست: تست اندیس پلاریزاسیون، دی الکتریک و تست Hipot
ساده‌ ترین تست مقاومت برحسب زمان برای تمام عایق‌ ها تست اندیس پلاریزاسیون ساده ست که بر اساس فرآیند جذب در داخل عایق پایه‌ گذاری شده است.
از تست دی الکتریک برای تشخیص روغن خوب استفاده می‌شود و مهم‌ ترین مشخصه روغن خوب بالا بودن قدرت دی الکتریک آن است، در دستگاه دی الکتریک روغن، یک محفظه‌ ای وجود دارد که روغنی را می‌ خواهند آزمایش کنند درون آن قرار می‌ گیرد.
تست Hipot (تست فشارقوی) این موضوع را که آیا عایق در برابر ولتاژ بالا مقاوم است یا نه را مشخص می‌ کند، از این دستگاه برای اعمال ولتاژ بالا به عایق و اندازه‌گیری میزان جریان عبوری از آن استفاده می‌ شود.

چه عواملی در عملکرد عایق الکتریکی تأثیر می‌گذارند؟

عواملی که در عملکرد و طول عمر عایق الکتریکی مؤثر می‌باشند عبارت‌اند از فشارهای الکتریکی، آسیب‌های مکانیکی، مواد شیمیایی، دما، رطوبت، فشار

خرید عایق الکتریکی

عایق الکتریکی که از فروشگاه ما تهیه می‌ کنید، دارای کیفیتی متمایز و برتر نسبت به سایر محصولات مشابه موجود هست که باقیمتی به‌مراتب مناسب‌ تر به متقاضیان ارائه می‌ گردد، که دارای تائیدیه از آزمایشگاه مرجع فشار قوی وزارت نیرو می‌ باشد.

خرید کف‌پوش

این کف‌پوش‌ها در برابر میدان مغناطیسی مقاوم بوده و صد درصد عدم رسانا در برابر جریان الکتریسیته و بارهای الکتریکی هست، خرید کف‌ پوش عایق برق برای ایمنی برق و جلوگیری از شوک الکتریکی استفاده می‌شود، این کف‌ پوش برای هر دو ولتاژ AC و DC مؤثر است.
کف‌پوش عایق برق کسری یا خاصیت ضد اسید برای هر پانل ولتاژ MV و LV با ولتاژ سیستم از ۴۰۰ ولت تا ۶۶ kV AC و DC موجود است، این عایق‌ها می‌توانند منافع ایمنی و همچنین مزایای ارگونومی را داشته باشند.
این کف‌پوش‌ها مقاوم در برابر میدان مغناطیسی بوده و صد درصد عدم رسانا در برابر جریان الکتریسیته و بارهای الکتریکی هستند، که باید حتماً در مقابل تابلو برق، سلول دژنکتوری، سلول سکسیونر قابل قطع زیر بار نصب گردند.

کاربرد کف‌پوش عایق برق چیست؟

زیر ایستگاه‌های الکتریکی اتاق ترانسفورماتور، اتاق‌های بالابر ماشین، اتاق UPS، اتاق کارخانه AC، آزمایشگاه LT / HT، اتاق ژنراتور

اهمیت خرید کف‌پوش عایق برق

کف‌پوش عایق برق با توجه به استاندارد IEC61111 بر اساس رتبه‌ بندی ولتاژ به ۵ کلاس تقسیم می‌ شوند، این ۵ طبقه ازلحاظ ضخامت، درجه ولتاژ، ولتاژ نامی و ولتاژ شکست آن با هم تفاوت دارند.

جدول عایق های برق (الکتریسیته) بر اساس ضخامت و ولتاژ

آیا نگران ایمنی برق محل کار هستید یا برای بازرسی نظارتی دولت دچار چالش شده اید؟ وقت آن است که روی خرید کفپوش عایق برق سرمایه گذاری کنید. انتخاب موردی که متناسب با هدف، کسب و کار و بودجه شما باشد می تواند تصمیم سختی باشد؛ بنابراین، در این متن عایق های الکتریسیته بر اساس ضخامت و ولتاژ مختلف را بررسی می کنیم تا زمان تهیه این تجهیزات دچار مشکل نشوید.

 انواع کفپوش عایق برق بر اساس ولتاژ و ضخامت

در یک نگاه کلی می توان این تجهیزات را اینگونه دسته بندی کرد.
کلاس عایق مقاومت الکتریکی متناوب
0کفپوش عایق برق 1000 ولت1
کفپوش عایق برق 7500 ولت
2کفپوش عایق برق 17000 ولت
3کفپوش عایق برق 20000 ولت
4 کفپوش عایق برق 26500 ولت
5کفپوش عایق برق 36000 ولت
با توجه به این موارد، حفاظت از شوک الکتریکی در صورت نشت جریان برای ولتاژ تا 1000 کیلو ولت حداکثر تا 1 دقیقه از کفی عایق برق تضمین می شود؛ اما لطفا اقدامات ایمنی بیشتری در برابر کم کردن این برخورد مانند دستکش های عایق برق، چکمه های لاستیکی عایق الکتریسیته، سپرهای قوس الکتریکی و غیره استفاده کنید.
با توجه به این موارد با خرید کفپوش عایق برق و دیگر انواع ذکر شده، ایمنی بهتر در محل کار را تضمین خواهید کرد. با این حال، هنگام نصب کفپوش عایق برق، اطمینان حاصل کنید که اتصال کابل‌های برق و عایق‌بندی مناسب در جای خود قرار دارند.
نکته مهمی که باید زمان خرید لاستیک زیرپایی عایق برق به آن توجه کنید، ضخامت محصول است. با توجه به این نکته، دسته بندی این تجهیزات به شیوه زیر انجام می شود.
کلاس عایق  الکتریکی
میزان مقاومت الکتریکی متناوب
ضخامت
مشخصات کفپوش عایق برق 1000 ولت2 میلی متر
1مشخصات کفپوش عایق برق 7500 ولت3 میلی متر2مشخصات کفپوش عایق برق 17000 ولت3 میلی متر3مشخصات کفپوش عایق برق 20000 ولت4 میلی متر4مشخصات کفپوش عایق برق 26500 ولت5 میلی متر5مشخصات کفپوش عایق برق 36000 ولت6 میلی متر
از آنجایی که کار کردن در یک محل امن، حق طبیعی هر تکنسین است، شما به عنوان یک کافرما وظیفه دارید این حق را رعایت کنید. با توجه به این امر و تلاش برای خرید کفپوش عایق تجهیزات برقی، علاوه بر اینکه امنیت محیط کار را تضمین می کنید، میزان اعتماد سازی مابین خودتان و پرسنل را نیز بالا می برید. در نتیجه بررسی نیازسنجی محل کار و تصمیم گیری میان ضخامت کفپوش عایق برق 26500V و یا ضخامت کفپوش عایق برق 17000V  گزینه های مناسبی را برای خرید پیش روی شما می گذارد.
که مهمی که باید به خاطر بپسارید، رعایت دستورالعمل نصب کفپوش عایق برق است. اگر اطلاعات لازم در این مورد را نداشته باشید فرقی ندارد که ضخامت کفپوش عایق برق 36000 ولت را در نظر بگیرید یا ضخامت کفپوش عایق برق 1000 ولت. در هر صورت شما در نوع استفاده راه را اشتباه رفته و نتیجه مناسب را به دست نمی آورید. پس نصب کفپوش عایق برق را از نمایندگی فروش کفپوش عایق تجهیزات برقی درخواست کرده و کارایی تجهیزات خود ار چند برابر کنید.

نکاتی برای استفاده از انواع کفپوش عایق الکتریکی با ضخامت و ولتاژ مختلف

نگهداری و استفاده صحیح از کفی های عایق الکتریکی با توجه به ضخامت و ولتاژ ،به منظور افزایش طول عمر و اطمینان از ادامه عملکرد و تامین سطوح عایق مورد نیاز، حیاتی است. هنگام نگهداری یا حمل و نقل این تجهیزات باید دقت زیادی لحاظ شود. به این معنا که نباید کفپوش را خم کرده و یا به هر طریقی باعث تغییر شکل آن شوید.
مطابق با استاندارد ملی کفپوش عایق برق، تجهیزات نباید در نزدیکی منابع گرمای بیش از حد یا در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی نگهداری یا استفاده شوند. دمای مناسب برای نگهداری آنها بین 10 تا 21 درجه سانتی گراد است.
همچنین هنگام استفاده و نصب کفپوش عایق، ابتدا باید یک بازرسی بصری انجام شود. اگر کفی ها کثیف هستند، باید با آب و صابون تمیز شوند و سپس با رعایت دمای عملیاتی که قبلا ذکر شد، خشک شوند. به یاد داشته باشید که دمای کارکرد ایده آل بین منفی 40 درجه سانتیگراد تا 55 درجه سانتیگراد است. پس انواع کفپوش عایق تابلو برق، نباید با هیچ محصول شیمیایی تماس داشته باشند؛ زیرا این امر می تواند به لاستیک آسیب برساند. هنگام نصب کفی ها، آنها را روی یک کف صاف تمیز و بدون عناصر تهاجمی قرار دهید.
پس از نصب، باید بررسی کفپوش عایق برق به صورت دوره باید شود و اگر کفپوش ها به مدت 12 ماه آزمایش الکتریکی نشده اند، نباید از آنها استفاده شود. به طور معمول، کفپوش های کلاس 1، 2، 3 و 4 باید هر 12 ماه یکبار مطابق با استاندارد IEC 61111 آزمایش شوند. در مقابل یک بازرسی در مورد ابعاد رول عایق برق با  کلاس 0 و ولتاژ پایین بسته به شرایط استفاده در یک سال گذشته، کافی است.

کفپوش عایق کهنه چه از لحاظ ضخامت و ولتاژ، زوال واضحی را نشان می ‌دهد و باید تحت آزمایش ضروری دی الکتریک قرار گیرند تا سطح عایق آنها بررسی شده و از میزان ایمنی شان مطمئن شوید. اما پیشنهاد ما خرید لاستیک زیرپایی عایق برق است. با توجه به ضخامت و ولتاژ این نوع تجهیزات، خرید از نمایندگی فروش کفپوش عایق برق 17000V و دیگر انواع این محصول، راه حل بهتری نسبت به تعمیر این تجهیزات است.

جهت اطلاع و استعلام در مورد بهترین کفپوش عایق برق ( باحالت فیزیکی رنگ ) با شماره ۰۹۱۲۷۶۰۶۷۱۶ تماس بگیرید

جامع ترین مقاله ایمنی در برق

تعریف ایمنی, حفاظت و ایمنی قبل از شروع به کار, رفتار ایمن در کار با برق, استفاده از تجهیزات حفاظتی

در هنگام کار با برق و تجهیزات الکتریکی رعایت ایمنی فرد ضروری است و استفاده از وسایل و لوازم ایمن برقی و همچنین رعایت رفتارهای ایمن در محیط کار برای داشتن محیطی ایمن توصیه می شود. در این مقاله ۳ نکته مهم ایمنی در برق را بررسی می کنیم که لازم است هر مهندس برق یا تکنسین در حین کار با برق رعایت کند.  

تعریف ایمنی: رعایت اصول و مقرراتی است که برای رهایی از شرایط مخاطره آمیز و به منظور حفظ نیروی انسانی و تأسیسات بکار گرفته می شود.

تعریف ایمنی براساس تعریف استاندارد OHSAS

در امان بودن از ریسک غیرقابل قبول یک آسیب. ایمنی به عنوان حفاظت انسان و کارایی او، از صدمات و پیشگیری از صدمه دیدن انسان تعریف می شود.
سری ارزیابی ایمنی و بهداشت شغلی (Occupational Health and Safety Assessment Series) است و OHSAS 18001:2000 استاندارد قابل ممیز و صدور گواهینامه است که در پاسخ به نیاز سازمان ها به یک استاندارد که به وسیله آن بتوانند سیستم مدیریت خود را در زمینه های بهداشتی و ایمنی ارزیابی کنند، تدوین شده است.

ایمنی محیط کار

ایمنی شرایطی است که منابع انسانی را از عوامل مضری که می تواند سلامتی آنان را به خطر اندازد، مصون دارد. مسئولیت عمده ایمن سازی محیط کار به عهدۀ مدیران سطوح بالای سازمان به ویژه مدیران پرسنلی است. البته اهمیت همکاری کارکنان را در محیط امن نمی توان نادیده گرفت.
به عبارت دیگر ایمنی کار عبارت است از: فراهم آوردن موجباتی که از بیماری ها و حوادث ناشی از کارهای صنعتی جلوگیری می کند. یعنی هر چه تعداد حوادث ناشی از کار کمتر باشد می توان گفت که ایمنی بیشتری در محیط کار وجود دارد.

ویدئوی آموزشی عملکرد محافظ جان

برای بررسی مشخصات فنی، قیمت و خرید انواع کلید محافظ جان اشنایدر کلیک کنید

۱-حفاظت و ایمنی قبل از شروع به کار با برق

ایمنی محیط کار قبل از شروع به کار از نکات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد. کار کردن بر روی مدار برق دار یکی از خطرناک ترین مواردی است که هر کارگر ممکن است انجام دهد. اگر شخصی مدار را بدون اطلاع قبلی وصل کند، ممکن است دیگران دچار شوک شده، بسوزند یا در اثر جریان برق کشته شوند. شروع به کار غیر منتظره تجهیزات الکتریکی می تواند باعث جراحات شدید یا مرگ شود. قبل از انجام هر کاری بر روی مدار، درب تابلو توزیع برق باید بسته و قفل  و برچسب زده شود، سپس مدار برای اطمینان از بدون برق بودن باید تست شود.

قبل از انجام هر گونه بازرسی یا تعمیرات بر روی تجهیزات (حتی مدارهایی که ولتاژ کمی دارند) مدار را در جعبه کلید خاموش و کلید باید در وضعیت OFF قرار گیرد. در همان زمان، علائم هشدار دهنده برای آگاهی افرادی که قصد کار با تجهیزات را دارند، باید به تجهیزات نصب شود. مدار و تجهیزات را جهت اطمینان از بدون برق بودن آنها، دوباره باید آزمایش کرد.
دو کلید نباید شبیه به هم باشند و هر کلید تنها با یک قفل باید سازگار باشد و تنها یک کلید باید به هر کارگر داده شود. اگر بیش از یک کارگر بر روی مداری کار و یا قطعه ای از تجهیزات را تعمیر می کند، هر کارگر باید با کلید شخصی خودش آن را نقل کند و هرگز اجازه ندهد کسی دیگر آن را بردارد. همیشه، باید مطمئن شد که کارگران دیگر در معرض خطر قرار نمی گیرند.
کارگرانی که قفل کردن و برچسب گذاری را انجام می دهند باید آموزش ببینند و برای تعمیر و نگهداری تجهیزات الکتریکی مجوز داشته باشند. قفل کردن سوئیچ (کلید) یا تابلوی تغذیه از روشن شدن مدار توسط دیگران جلوگیری می کند. وجود برچسب کارگران دیگر را از عملکرد شما آگاه می کند.

 به خاطر داشته باشید، هر مداری ممکن است به درستی سیم کشی نشده باشد و سیم ها ممکن است با مدارهای برق دار دیگر تماس یابند. افراد دیگر ممکن است کاری انجام دهند که شما در خطرقرار بگیرید بنابراین همه موارد احتیاطی لازم را بکار ببرید.
عدم استفاده از جواهرات و اشیای فلزی
قبل از شروع به کار، کلیه جواهرات و اشیاء فلزی با لباس های اضافی را باید از بدن دور کرد. این چیزها در صورتی که پوشیده شوند و نزدیک به جریان های زیاد قرار گیرند می توانند سبب سوختگی شده و در زمان انجام کار به جایی گیر کنند.

در شرایط مرطوب کار نکنید
به خاطر داشته باشید که هر خطری در شرایط مرطوب و خیس خطرناک تر خواهد شد. برای اینکه در شرایط ایمن باشید، فرض کنید که در هر موقعیت کاری رطوبت وجود دارد. حتی اگر آبی شما ندیده باشید حتی عرق می تواند شرایط مرطوبی ایجاد کند.
در نواحی خیس یا مرطوب نباید بر روی مدار کارکرد یا از تجهیزات الکتریکی استفاده کرد. در صورت ضرورت، منطقه را از وجود مدار اضافی یا اشیاء آویزان پاک و سطح خیس را با تخته های چوبی باید پوشاند که بتواند منطقه را خشک نگه دارد.
کارگران و تکنسین ها باید کفش یا چکمه های پلاستیکی عایق بپوشند. وقتی سیم های تغذیه و سیم های فرعی به پریز متصل یا از آن خارج می شوند، دست ها باید کاملا خشک باشند. استفاده از محلول های تمیز کننده بر روی تجهیزات الکتریکی مجاز نیست.
از GFCI استفاده کنید
وقتی از ابزارهای دستی و سیم های فرعی استفاده می شود، همیشه از GFCI استفاده کنید.

از خطوط جریان هوایی دوری کنید
کارگران و تکنسین ها باید دقت کنند که با خطوط جریان هوایی با سیم های لخت دیگر، تماس پیدا نکنند. بیش از نیمی از مرگ های ناشی از جریان برق به علت تماس با خطوط هوایی است. وقتی در نقاط مرتفع نزدیک به خطوط هوایی کار انجام می شود، از قرارگیری در موقعیت هایی که سبب می شود فرد با خط بدون محافظ یا بدون عایق تماس پیدا کند، باید خودداری کرد. بطور کلی، حداقل فاصله از خطوط انتقال ولتاژ بالا ۱۰ فوت است.

رانندگان وسیلۀ نقلیه همچنین باید به سیم کشی هوایی توجه داشته باشند. کامیون های حمل زباله، لودرها و جرثقیل ها ممکن است با خطوط جریان هوایی تماسپیدا کنند. اگر تجهیزات و وسایل نقلیه با سیم های برق دار تماس داشته باشند، رانندگان دچار شوک خواهند شد و ممکن است کشته شوند.
اگر در این شرایط شما در وسیله نقلیه هستید، در داخل آن بمانید و از آنچه که در اطراف شما می گذرد آگاه باشید.
از اتصالات و سیم کشی مناسب استفاده کنید

 مدار را متحمل بار زیاد نکنید.

GFCI را تست کنید .

 با استفاده از دکمه GFCI، Test را ماهیانه آزمایش کنید.

سوئیچ ها و عایق ها را بررسی کنید.

ابزارها و تجهیزات دیگر باید به درستی عمل کنند. مطمئن شوید که سوئیچ ها و قسمت های عایق دار در شرایط خوبی قرار دارند.

از پریزهای سه شاخه استفاده کنید. هرگز از پریز سه شاخه اتصال به زمین که شاخه سوم آن شکسته شده است استفاده نکنید. هنگام استفاده از ابزاری که سیم سوم اتصال به زمین نیاز دارند تنها از سیم های رابط سه سیم یا سه شاخه ی اتصال به زمین و خروجی سه سوراخه باید استفاده شود. هرگز شاخه اتصال به زمین را از پریز جدا نکنید.

اگر سیمی را بدون دو شاخه اتصال به زمین دیدید، سیم را از سرویس فوراً خارج کنید.

از سیم های رابط به درستی استفاده کنید.

اگر از سیم (رابط) فرعی باید استفاده شود، سیمی که ظرفیت کافی برای حمل جریان در ابزار مورد مصرف را دارد، انتخاب کنید. سیم با اندازه کوچکتر از حد مورد نیاز می تواند گرم شده و سبب افت در ولتاژ و توان ابزار شود.

توصیه های سازنده ابزار را برای درجه سیم مورد نیاز و طول سیم چک کنید و مطمئن شوید که عایق سالم است. برای کاهش ریسک آسیب به عایق سیم ها، از سیم های دارای عایق که با حرف hard service) S) نشانه گذاری شده اند، علاوه بر سیم های مشخص شده با حروف Jounior hard service) SJ) باید استفاده کرد.  مطمئن شوید که دو شاخۀ اتصال به زمین سالم بوده و در موقعیت های مرطوب، سیم ها و اتصالات ضد آب بوده و برای چنین شرایطی مطلوب است.
بیشنر بدانید!
محافظ جان : کلید حفاظتی برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی
حفاظت اشخاص در برابر برق گرفتگی

۲-رفتارهای ایمن در کار با برق

وجود یک محیط کاری ایمن به تنهایی برای کنترل همه خطرات الکتریکی کافی نیست. بلکه باید ایمن کار کنید. رفتارهای ایمن در کار به کنترل ریسک، آسیب یا مرگ ناشی از خطرات در کارگاه کمک می کنند. اگر شخصی با مدار الکتریکی با ابزار آلات و تجهیزات الکتریکی سروکار دارد، ضروری است که رفتار ایمن نیز داشته باشد.
همۀ کارگران باید با دستورالعمل های انجام شغلشان آشنایی زیادی داشته باشند. هر شخصی باید بداند که چگونه از سیستم های کنترلی ویژه ای که به سالم ماندن افراد کمک می کند، استفاده نماید.

مطابق با مبحث ۱۲ (۱۲-۱-۳-۱) ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا دفتر امور مقررات ملی ساختمان؛ ایمنی عبارت است از:
الف. مصون و محفوظ بودن ، سلامت و بهداشت کلیه کارگران و افرادی که به نحوی در محیط کارگاه با عملیات ساختمانی ارتباط دارند.
ب. مصون و محفوظ بودن، سلامت و بهداشت کلیه افرادی که در مجاورت یا نزدیکی (تا شعاع موثر) کارگاه ساختمانی، عبور و مرور، فعالیت یا زندگی می کنند.
ج. حفاظت و مراقبت از ابنیه، خودروها، تأسیسات، تجهیزات و نظایر آن در داخل یا مجاورت کارگاه ساختمانی.
د. حفاظت از محیط زیست در داخل و مجاور کارگاه ساختمانی.

کنترل خطرات الکتریکی از طریق رفتارهای کاری ایمن

برای کنترل خطر از طریق رفتار ایمن، باید:

 برای کار و ایمنی برنامه ریزی شود.

از کار کردن در شرایط مرطوب و خطرناک اجتناب شود.

از خطوط جریان برق هوایی دوری شود.

از سیم کشی و اتصال دهنده های مناسب استفاده شود.

ابزار آلات به درستی نگهداری و استفاده شوند.

وسایل حفاظت فردی مناسب پوشیده شوند.

مهمترین مقررات ایمنی در برق 

تا حد امکان از دو دست برای انجام کارهای برق استفاده نشود.

عدم استفاده از دست به جای فازمتر برای تشخیص برق.

رعایت حریم مجاز در هنگام کار در شبکه های فشار قوی.

استفاده از وسایل حفاظت جان برای میز کار و آزمایش و اتصال زمین مناسب با توجه به شرایط موجود در کارگاه.

پوشش ها و زره کابل های برق، لوله ها، بست ها، حفاظ ها و سایر قسمت فلزی وسایل و تجهیزاتی که به طور مستقیم تحت فشار برق نیستند باید به منظور جلوگیری از بروز خطرات احتمالی دارای اتصال زمین موثر باشند.

سیم های اتصال زمینی که احتمال آسیب دیدن دارند باید با پوشش مناسب حفاظت شوند.

وسایل و تجهیزات مورد استفاده و مشخصات فنی ساخت باید مورد تأیید موسسه تحقیقات و استاندارد صنعتی ایران باشد.

تجهیزات و وسایل حفاظت و کنترل برق، از قبیل کلیدهای قطع و وصل، کلیدهای خودکار، فیوزها و نیز تابلوهای برق و تخته کلیدها، باید با رعایت مقررات مبحث ۱۳ از مقررات ملی ساختمان نصب و مورد استفاده قرار گیرند.

قطع مدار از منبع انرژی زمان تعویض و یا تعمیر قطعات معیوب.

بدنه فلزی دستگاه ها مجهز به اتصال زمین باشد.

بازرسی مرتب روزانه از وسایل و ادوات کار.

استفاده از سیم ها با سطح مقطع مناسب با توجه به میزان جریان عبوری، دما و شرایط اقلیمی.

رعایت فاصله های سیم برق از لوله های آب گرم و لوله های گاز.

کلیه سیم کشی های موقت و دایم و نصب تجهیزات برقی باید با رعایت ضوابط و مقررات مبحث ۱۳ ساختمان از مقررات ملی ساختمان صورت گیرد.
بیشتر بخوانید:
اصول حفاظت الکتریکی و انواع تجهیزات حفاظتی

برنامه ریزی برای کار و ایمنی

جهت برنامه ریزی در انجام کار توسط خودتان و یا با کمک دیگران، زمان صرف کنید. برنامه ریزی برای ایمنی یک بخش مهم در هر شغلی است که در آن برای شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات تلاش می شود.  در زیر بعضی از مواردی که در برنامه ریزی باید راجع به آنها فکر شده و در نظر گرفته شوند فهرست شده اند:

به تنهایی کار نکردن (کار با همکار)

آموزش دیدن در زمینه CPR

دانستن موارد ضروری که در مواقع اضطراری باید انجام شود.

آشنایی با چگونگی قطع مدار و آشنا بودن با مکان قرار گیری قطع کننده های مدار، فیوزها و سوئیچ ها و همچنین خاموش کردن مداری که باید بر روی آن کار شود (حتی مدارهایی با ولتاژ پائین).

آزمایش مدار قبل از شروع به کار جهت اطمینان از بدون برق بودن آن.

برنامه ریزی برای قفل کردن و برچسب گذاری مدار و تجهیزات.

اطمینان از قفل داشتن و برچسب دار بودن کلیه منابع انرژی قبل از اینکه هرگونه کاری بر روی مدار یا دستگاه الکتریکی انجام شود.

بازرسی ایمنی سیم ها 
سیم های تغذیه و فرعی را بررسی کنید. سیم های الکتریکی طبق دستورالعمل زیر باید به طور منظم بازرسی شوند:
۱- قبل از بازرسی، سیم را از منبع تغذیه الکتریکی جدا کنید.
۲- مطمئن شوید شاخه اتصال به زمین در پریز قرار دارد.
۳- سیم را با شوینده رقیق، تمیز کنید و نسبت به وجود بریدگی، آشفتگی، خوردگی و عیب در عایق، آن را آزمایش کنید.
۴- مطمئن شوید پریز و دوشاخه آسیب ندیده باشند.
۵- برای ذخیره و نگهداری سیم آن را به صورت حلقه در آورده یا آویزان کنید. از روش های دیگر استفاده نکنید. حلقه کردن با آویزان کردن بهترین راه برای جلو گیری از تابیده شدن و بریدگی سیم است.

سیم های برق برای اطمینان از اتصال دائم به زمین باید به طور منظم تست شوند. بدین منظور از تست کنندۀ پیوسته به صورت زیر استفاده کنید:
۱- یک سر کابل و tester را به شاخۀ زمینی در یک انتهای سیم وصل کنید.
۲- سر دوم کابل را به سوراخ سیم زمین در انتهای دیگر سیم وصل کنید.
٣- اگر tester روشن شد و یا بوق زد (بستگی به طراحی آن دارد)، سیم اتصال به زمین شاخه ها سالم است. در غیر این صورت، سیم آسیب دیده و نباید استفاده شود.  سیم ها را نکشید. همیشه سیم را با دو شاخه از پریز جدا کنید.

از اتصال دهنده های مناسب استفاده کنید.

از دو شاخه و پریزهایی باید استفاده شود که برای جریان و ولتاژهای مورد نیاز، مناسب است. اتصالات برای جریانها و ولتاژهای خاصی طراحی شده اند چنانکه تنها با دوشاخه ها و پریزهایی سازگار است که با هم منطبق می شوند.
 شکل استاندارد پریزها و دو شاخه ها توسط انجمن ملی سازندگان وسایل الکتریکی طراحی شده است.(NEMA) از اتصال دهنده های قفل شونده استفاده کنید. از پریز و دوشاخه برقی نوع قفل شونده برای جلوگیری از جدا شدن آن ها از یکدیگر استفاده کنید.

۳-استفاده از وسایل و لوازم ایمنی در برق

در زمان کار با برق، ایمنی فرد و همین طور تجهیزات اهمیت زیادی دارد و لازم است که فرد با استفاده از وسایل و لوازم ایمنی در برق محافظت شود و تجهیزات برقی نیز با استفاده از انواع کلید های حفاظتی نظیر کلید های اتوماتیک، کلید های حرارتی، محافظ جان و بی متال در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه ایمن شوند. 

استفاده از وسایل و لوازم ایمنی در برق در هنگام کار برقی با توجه به قوانین ثبت شده در کتاب های نظام مهندسی ضروری است. این لوازم به دو دسته لوازم ایمنی فردی و لوازم ایمنی گروهی تقسیم می شود :
۱ – لوازم ایمنی فردی که تحویل مجری یا انجام دهنده کار می شود.
۲ – لوازم ایمنی گروهی که تحویل سرپرست گروه شده و کلیه افراد اکیپ موظف به حفاظت و نگه داری آنها بطور مطلوب هستند.
۳ – لوازم ایمنی تجهیزات که از دستگاه ها و سیستم برق ساختمان ها، کارخانه ها و کارگاه ها حفاظت می کند. این لوازم شامل انواع کلید اتوماتیک، رله های کنترلی مثل رله کنترل فاز، رله شیشه ای، رله ارت فالت و کلید های حفاظتی است که می توانید در مورد آن ها در مقاله ” تجهیزات برق ساختمان “ بخوانید.                                                                                                                                                                 

کلید های اتوماتیک

لوازم ایمنی فردی

لباس کار

کفش های ایمنی

فیوز کش

کمربند و رکاب ایمنی

دستکش های حفاظتی

کلاه ایمنی

فازمتر فشار ضعیف

وسایل و لوازم ایمنی در برق

لوازم ایمنی گروهی

تفنگ پرتاب سیم ارت

دستکش های عایق برق فشار متوسط

فازمتر های فشار متوسط و قوی

چوب استیک یا پرش

دستگاه اتصال زمین موقت برای خطوط فشار ضعیف و فشار متوسط و قوی

کفش ایمنی

   از نظر فراوانی حادثه پذیری، ناحیه پا بعد از دست ها در رده دوم قرار دارد لذا کفش های ایمنی با توجه به نوع و مشخصات خاص خود می توانند پای افراد را در برابر سقوط اجسام سنگین بر روی پا، فرو رفتن اجسام نوک تیز و برنده به کف پا و هم چنین ریزش مواد مذاب و نیز به عنوان عایق الکتریکی و سایر خطرات مشابه محافظت کنند.
   یکی از مهم ترین انواع کفش های ایمنی نوع مورد استفاده توسط کارکنان صنعت برق کفش های عایق الکتریسیته است. این کفش ها از کف عایق برخوردار بوده و از تکمیل شدن مدار توسط پای فرد در هنگام برق گرفتگی جلوگیری کرده و در نتیجه مانع برق گرفتگی می شود.
کفش ها یا چکمه هایی که برای کارهای الکتریکی تأیید شدند، باید استفاده نمود. (کفش کتانی (کفش تنیس) افراد را از خطرات الکتریکی محافظت نمی کنند). اگر خطرات غیرالکتریکی وجود دارند (وجود میخ در کف، اشیاء سنگین و …) از پاپوش هایی که برای حفاظت در مقابل اینگونه خطرات در نظر گرفته شد، استفاده گردد (مانند کفش فولادی).
کفش های ایمنی باید مورد تأیید ANSI باشد. کدهای مورد تأیید ANSI معمولا بر روی زبانه داخلی کفش یا چکمه حک یا چاپ شده است.
اگر کفشی برای کار الکتریکی مناسب باشد با حروف EH علامت گذاری شده است. توجه کنید که کفش ساخته شده از چرم برای محافظت در مقابل خطرات الکتریکی باید خشک نگهداری شود حتی اگر علامت EH را داشته باشد.
 
                                                کفش ایمنی

لباس کار

– لباس های کار مناسب یکی از ملزومات ایمنی کار در هر حرفه ای محسوب می شود و به همین سبب در مقرارت و آیین نامه های حفاظتی بیان شده است که کلیه کارکنانی که موظف به انجام کارهای عملی هستند باید از لباس کار مناسب استفاده کنند و کارفرمایان نیز موظف اند که این نوع لباس ها را تهیه و در اختیار مجریان امر قرار دهند.
– لباس کار باید با توجه به خطراتی که فرد را تهدید می کند انتخاب شود. این خطرات ممکن است منشاء فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و الکتریکی داشته باشد.

– در تمام محیط های کاری، لباس کار باید تمیز و متناسب با نوع کار و خطرهایی که کارگر با آن مواجه است، انتخاب شود و بهترین نوع لباس در اختیار وی قرار گیرد. علاوه بر این لباس کار باید طوری تهیه شود که موجب بروز حادثه نشود و کارگر بتواند با آن به راحتی وظایف کار خود را انجام دهد.
– لباس کار باید متناسب با بدن فرد استفاده کننده بوده و هیچ قسمت آن آزاد نباشد. جیب های آن کوچک و تعداد آن ها کم باشد. همچنین شلوار آن باید بدون دوبل باشد.
– برای افرادی که در هوای بارانی و محیط های بسیار مرطوب کار می کنند، باید لباس کار ضد آب و سرپوش مناسب تهیه و تحویل شود.
– در محیط های صنعتی مانند دستگاه های حفاری چاه های نفت و گاز، لباس های کار یکسره سر تا پایی یا Boilersuit استفاده می شود.

شرایط انتخاب لباس کار 

لباس باید مناسب نوع کار و همچنین وضعیت آب هوای منطقه باشد.

لباس کار باید مناسب اندام و اندازه باشد.

جیب های لباس کار باید کوچک، حتی الامکان تعداد آن ها کم باشد.

در لباس برق کاران از دکمه و زیپ های فلزی نباید استفاده شود.

لباس برق کاران حتی الامکان از پارچه های ضخیم و سبک و نخی تهیه و در دوخت آن ها نهایت سادگی رعایت شود.

مچ و آستین بلوز باید دارای دکمه بوده و یا از کش آستین استفاده گردد.

دلیل استفاده از لباس های نخی برای لباس کار

دلیل استفاده از لباس های نخی برای لباس کار این است که هنگام ایجاد قوس الکتریکی سرعت سوختن پارچه های الیاف مصنوعی یا مخلوطی از آن ها خیلی کم تر بوده و حرارت تولیدی آن ها پائین خواهد بود. پارچه های نخی هنگام سوختن به بدن نمی چسبند.

کمربند های ایمنی سیم بانی

   جهت پیشگیری از سقوط کارگران از تیر برق و دکل های برق از کمربند ایمنی و کمربند های نجات استفاده می شود.

نمونه ای از کمربند ایمنی سیمبانی

شرایط انتخاب کمربند و طناب نجات

 کمربندهای ایمنی باید از جنس چرم محکم یا برزنت و سایر مواد مخصوص ساخته شده باشد.

 طناب های کمربند باید از کنف بسیار مرغوب و یا از جنس الیاف ابریشم مصنوعی یا مشابه ساخته شده و استقامت آن در مقابل نیروی کشش برای پاره شدن نباید از ۱۱۵۰ کیلوگرم کمتر باشد.

 پرچ ها و سگک های روی کمربندهای ایمنی و طناب های نجات باید دارای مقاومت بالا باشد.

حداقل پهنای کمربند ایمنی ۱۲ سانتیمتر و حداقل ضخامت آن ۶ میلیمتر و استقامت آن در مقابل نیروی کششی برای پاره شدن نباید از ۱۱۵۰ کیلوگرم کمتر باشد.

کمربندهای ایمنی و طناب های نجات باید مرتبا کنترل شود و در صورت مشاهده کوچکترین فرسودگی و یا زدگی تعویض شوند.

رکاب های سیم بانی

   در شبکه های برق کارکنان اجرایی برای صعود و نزول از تیرها از رکاب ها به عنوان ابزار انفرادی استفاده می کنند. این رکاب ها انواع مختلفی دارند.

کاربرد رکاب سیم بانی

الف: رکاب های تیر چوبی داسی شکل

 از این رکاب که به عنوان نوع فرانسوی هم یاد می شود برای صعود و نزول در تیرهای چوبی اشباع شده استفاده می شود. رکاب یاد شده بیشترین مصرف را در صنعت دارد.

ب: رکاب های نیزه ای یا آمریکایی

 مورد مصرف این رکاب ها کمتر از نوع داسی شکل یا فرانسوی است. این رکاب دارای نوک تیزی است که به تسمه ای فولادی متصل و تسمه فوق به وسیله بندهای چرمی به ساق پا متصل می شود.
در مورد این نوع رکاب باید ذکر کرد که قطر نوک نیزه است که هیچگاه نباید از حد استاندارد کمتر شود در غیر این صورت از ضریب اطمینان آن کاسته خواهد شد. علت آن است که اغلب کاربران پس از تیز شدن نوک رکاب با استفاده از سوهان سعی در تیز کردن مجدد آن می کند که همین امر سبب کم شدن قطر آن می شود.

ج: رکاب های تیرسیمانی

 این قبیل رکاب ها به دلیل سنگین بودن و مشکلات حمل و نقل و جابه جایی از طرف کاربران مورد استقبال چندانی قرار نگرفته است. وجود پله ها در فواصل معین اینگونه تیرها نیز به کاهش کاربرد این نوع رکاب ها افزوده است.
ساختمان رکاب های تیرسیمانی به طریقی است که در قسمت تیغه ای که به تیر مماس می شود زبانه ای به صورت کشایی وجود دارد که هر چه قدر تیر باریکتر می شود فنر زبانه را کم و زیاد می کند که وجود همین متعلقات باعث سنگینی آن شده است.

کلاه ایمنی

   در کلیه کارگاه های ساختمانی که در آن ها احتمال وارد آمدن صدماتی به سر افراد در اثر سقوط فرد از ارتفاع یا سقوط وسایل و تجهیزات و مصالح و با برخورد با موانع وجود دارد ، باید از کلاه های ایمنی استاندارد استفاده شود که یکی دیگر از وسایل و لوازم ایمنی در برق است.
OSHA ضروری می داند در صورتی که به علت سوختگی های الکتریکی با سقوط اشیاء ، ریسک جراحت به سر وجود دارد، از کلاه ایمنی استفاده شود.

                          کلاه ایمنی
مهم ترین بخش کلاه های ایمنی:

نوار نگه دارنده

نوار عرق گیر

ضربه گیر

نوار تنظیم سر

بند چانه 

نوارهای نگه دارنده که در فاصله بین قشر خارجی به پوسته کلاه و سر کاربر قرار دارد وظیفه جذب ضربات وارده به سر را داشته و همانند یک بالشتک، رسیدن بخش عمده ضربه وارده به سر را جلوگیری می کند.
آیا همه کلاه ها مشابه هم هستند؟
خیر، برای هر شغلی کلاه کاسک مناسب آن وجود دارد. کلاه کاسکت های مطلوب برای کارهای الکتریکی از ۱۹۹۷ ساخته شده اند و با درجه E نشانه گذاری شدند. کلاه کاسک های ساخته شده قبل از ۱۹۹۷ با درجه B مشخص شده اند. این علامت ها بر روی برچسب در داخل یا بر روی هلمت (helmet) چسبانده می شوند. کلاه های جدید همچنین با نوع ۱ یا ۲ نشانه گذاری شدند. کلاه کاسک نوع ۱ افراد را از ضربات وارده بر بالای سر و نوع ۲ از ضربات وارده بر بالا و جوانب سر محافظت می کند.

چگونه کلاه ایمنی بپوشیم و از آن مراقبت کنیم؟

همیشه کلاهی را باید پوشید که دارای لبه جلویی باشد. (کلاه ها با چنین شرایطی، آزمایش می شوند). اگر کلاهی متفاوت از این نوع استفاده شود فرد کاملاً محافظت نخواهد شد. کلاه باید بدون هیچگونه فشردگی کاملاً متناسب با سر باشد. براساس دستورالعمل سازنده، باید کلاه ایمنی را بطور منظم بازرسی و آن را نسبت به شکستگی، فرورفتگی، سائیده شدن، کنده شدن نوار داخلی و … بررسی نمود. وجود هر یک از این شرایط می توانند میزان حفاظت کنندگی کلاه را کاهش دهند. تنها از دترجنت (پاک کننده های) ملایم و آب برای تمیز کردن باید استفاده نمود. پاک کننده های شیمیایی باعث آسیب به کلاه می شوند.

هرگز چیزی (مانند کیف پول) را در قسمت بالایی داخل کلاه تان در حالی که آن را بر سر دارید، انباشته نکنید. فضای بین یراق داخلی و بالای کلاه باید برای حفظ سر خالی باشد. برچسب ها را بر روی کلاه قرار ندهید (چسب باعث ضعیف شدن هلمت میشود) و کلاه را از نور مستقیم خورشید دور نگهدارید.
تنظیم کلاه ایمنی بر روی سر با توجه به اندازه دور سر با استفاده از نوار تنظیم که در پشت کلاه و قسمت داخلی آن قرار دارد صورت می گیرد. از آنجائی که هرگونه دستکاری بر روی کلاه می تواند از اثربخشی آن بکاهد، انجام هر گونه رنگ کاری، درج مشخصات، الصاق هر گونه برچسب، کنده کاری و موارد مشابه بر روی کلاه مجاز نیست.
معمولاً کلاه های ایمنی براساس اندازه دور سر افراد استفاده کننده در سه اندازه استاندارد ساخته می شود که عبارتند از: ۵۵ سانتیمتر با سایز کوچک، ۵۵ تا ۵۸ یا سایز متوسط و ۵۹ سانتیمتر و بیشتر با سایز بزرگ.

برخی از لوازم ایمنی در برق

دستکش های حفاظتی

   براساس آمارهای ارائه شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی مهم ترین بخش بدن از نظر جراحت پذیری در محیط های کار ناحیه دست و بازو است. دستکش های کار وسایلی هستند که در هنگام کار دست انسان را در مقابل خطرات متنوع حفاظت می کند. این دستکش ها تحت استاندارد IEC903 و نیز AFAQ گواهی شماره CE EN60903/ 5832 1996 در ولتاژهای ضعیف، متوسط و قوی طراحی و ساخته می شوند و در دو سری نرمال زیر هستند: 
۱- GLE در طول ۲۶ سانتی متر
۲- GIC با طول ۴۱ سانتی متر

برای انتخاب دستکش حفاظتی باید به چه نکاتی دقت کنیم ؟

 – دستکش های ایمنی باید طوری انتخاب شوند که ناحیه دست را از خطرات احتمالی ناشی از کار محافظت کرده و در عین حال هیچ گونه ناراحتی و محدودیت برای دست ایجاد نکند.
– اشخاصی که با برق سر کار دارند باید از انواع دستکش های عایق که درجه عایق الکتریسیته بودن آنها مناسب با ولتاژ مورد نظر باشد استفاده کنند.
 – برای بالا رفتن از تیر سیمانی و چوبی باید از دستکش های کف چرمی با پشت برزنتی استفاده کرد.
 – برای تیرهای فولادی و دکل های فلزی انواع آجدار پیشنهاد می شود که از لیز خوردن دست جلوگیری به عمل آورد.
– هنگام استفاده از دستکش های حفاظتی عایق برق برای کار بر روی خطوط برق دار مانند نصب انشعابات مشترکین برق (کنتور) و یا تعویض لامپ و سر پیچ معابر، قبل از استفاده دستکش از طریق باد کردن آن از سوراخ نبودن دستکش اطمینان حاصل کنید.
 – با توجه به میزان استفاده از دستکش های عایق هر چند وقت یکبار تست الکتریکی ضروری است.
– در تماس آب یا بعد از شستشوی دستکش های عایق حتماً آن را خشک کرده و به پودرهای ضد رطوبت آغشته کنید تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود.
– در حین کار در نزدیکی سیم های برق دار و محوطه های خطر به هیچ عنوان نباید دستکش های عایق را از دست خارج کرد.
– دستکش های عایق را بعد از اتمام کار تمیز کرده و در کیف مخصوص و دور از نور نگهداری کنید.
– برای بالا رفتن از تیرهای سیمانی و چوبی باید از دستکش های کف چرمی با پشت برزنتی استفاده کرد. برای تیرهای فولادی و دکل های فلزی انواع آجدار پیشنهاد می شود که از لیز خوردن دست جلوگیری به عمل آورد.
   دستکش های عایق حفاظتی
 
 نکته
   کلاه ایمنی، دستکش، کفش ایمنی دارای عایق الکتریسیته، کمربند ایمنی، ابزار کار با دسته عایق و مخصوص برق کاری، لباس کار تمیز و متناسب با نوع کار و فاقد اجزای فلزی ( این وسایل باید مورد تأیید مؤسسه تحقیقات و استاندارد صنعتی ایران باشد) لباس کار جوش کاری و کارهای مشابه آن باید مقاوم در برابر جرقه و آتش باشند. در هوای بارانی همچنین در محیط های مرطوب لباس کار باید ضد آب باشد و در صورت نیاز سرپوش تهیه شود.
مهار و محکم کردن موی های شل 
موها به طریقی باید پوشانده شوند که با کار با ایمنی تداخل نکنند.
استفاده از حفاظت کننده های شنوایی (گوشی ها) 
برای جلوگیری از افت شنوایی در مناطقی که سروصدا وجو دارد، از گوشی های حفاظتی باید استفاده کرد.

فازمتر فشار ضعیف

   فازمتر فشار ضعیف وسیله ای است انفرادی که در صنعت برق برای مشخص نمودن برق دار بودن وسایل برقی و سیم های حامل جریان استفاده می شود.

اجزای داخلی فازمتر

۱ – لامپ کوچک تخلیه
۲- مقاومت سری شده با لامپ
۳ – فنر متصل کننده
۴- قسمت پیچ گوشتی روکش دار
   با اتصال فازمتر به قسمت برق دار لامپ درون آن روشن می شود که دلیل این امر این است که جریان برق از طریق نوک فاز متر به مقاومت می رسد، مقاومت موجود، جریان برق را تا حدی می رساند که وقتی از بدن انسان عبور کرده و با رسیدن به زمین باعث بسته شدن مدار می شود. هر چه مقاومت بدن فرد کم تر باشد نور لامپ بیش تر خواهد شد.
   یکی از اعمال پایین بودن ایمنی که بطور معمول در میان کاربران برق دیده می شود این است که از فازمتر به عنوان پیچ گوشتی استفاده می شود و این علاوه بر این که به فازمتر آسیب می رساند، باعث برق گرفتگی برای فرد خواهد شد.

جهت اطلاع و استعلام در مورد بهترین کفپوش عایق برق ( باحالت فیزیکی رنگ ) با شماره های ۰۹۱۲۷۶۰۶۷۱۶ یا
۰۹۱۲۸۳۴۹۰۷۲ تماس بگیرید
یا به سایت زیر مراجعه فرمایید

nano2000.com
nanomeli.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.