مجموعه پژوهش پیرامون پوشش های عایق های الکتریکی و کفپوش بصورت رنگ مایع

قبل از مطالعه مقالات و جهت اطلاع شما چنانچه نیاز به مشاوره یا خرید بهترین عایق های الکتریسیته دارید میتوانید با شماره های 09128349072 یا
09127606716
تماس و یا به سایت زیر مراجعه نمایید
nano2000.com
nanomeli.com

آشنایی با عایقهای الکتریکی

انواع عایق الکتریکی امروزه در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل آشنایی با خواص و مشخصات عایق الکتریکی جامد ، مایع ، گاز ، آشنایی با تست های اعمال شده بر روی عایق الکتریکی و آشنایی با تجهیزات مورد نیاز برای اعمال این تست ها ضروری می باشد.

آشنایی با عایق الکتریکی

در سیستم های الکتریکی مواد مختلف به دو دسته تقسیم می شوند : 1. مواد رسانا یا هادی 2. مواد عایق
مواد رسانا جریان برق را به خوبی هدایت می کنند ، اما قابلیت هدایت الکتریسیته مواد عایق ضعیف می باشد. در حقیقت مواد عایق اجازه عبور جریانی را نمی دهند. اما در عمل مقدار بسیار اندکی جریان از مواد عایقی عبور می کنند. به همین دلیل هیچ مواد عایقی ایده آل نیست. جریان عبوری از مواد عایق شامل جریان شارژ خازنی ، جریان پلاریزاسیون ، جریان نشتی سطحی و نشتی داخلی می شود.
عوامل موثر بر عملکرد و طول عمر عایق الکتریکی

عواملی بسیاری بر عملکرد و طول عمر عایق الکتریکی موثر می باشند عبارتند از :

فشارهای الکتریکی

آسیب های مکانیکی

مواد شیمیایی

دما

رطوبت

فشار

دسته بندی مواد عایق الکتریکی از لحاظ شکل ظاهری

جامد (مانند PVC)

مایع (مانند روغن موجود در ترانس)

گاز (مانند گاز SF6 و هوا)

مواد عایق الکتریکی که در سیستم های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند ، جامد می باشند.  استفاده از مواد عایق جامد در ساختمان های کابل فشار قوی کاربرد دارد. وجود یون های مثبت و منفی در عایق مایع باعث هدایت جریان الکتریسیته می شود.  استفاده از مواد عایق گازی در ساختمان های فشار قوی کاربرد دارد.
تست هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم صحت عملکرد عایق ها را بررسی کنیم. این تست ها معمولا به صورت دوره ای بر روی عایق ها انجام می شوند. مشخصه ای به نام IP در بروشورها و کاتالوگ های دستگاه های تست عایق وجود دارد که بیانگر اطلاعاتی ضروری برای اپراتور می باشد. از روی IP  می توانیم تشخیص دهیم که آیا دستگاه تست برای شرایط محیطی و نوع کاربرد مورد نظر مناسب است یا خیر.
تست مقاومت عایق ها به منظور اندازه گیری مقاومت الکتریکی عایق انجام می شود. دستگاه های تست عایق بصورت آنالوگ و دیجیتال ساخته می شوند و قابل حمل می باشند.

تست های مرتبط با عایق الکتریکی شامل موارد زیر می باشد :

تست اندیس پلاریزاسیون

تست مقاومت عایقی

تست دی الکتریک روغن

تست Hipot

ساده ترین تست مقاومت بر حسب زمان برای تمام عایق ها تست اندیس پلاریزاسیون است که بر اساس فرآیند جذب در داخل عایق پایه گذاری شده است.
تست دی الکتریک روغن برای تشخیص روغن خوب است و مهترین مشخصه روغن خوب بالا بودن قدرت دی الکتریک آن است. محفظه ای در دستگاه دی الکتریک روغن وجود دارد که روغن مورد آزمایش درون آن قرار می گیرد.
تست Hipot (تست فشار قوی) مقاوم بودن عایق در برابر ولتاژ بالا را مشخص می کند. این دستگاه جهت اعمال ولتاژ بالا  به عایق و اندازه گیری میزان جریان عبوری از آن استفاده می شود.

طبقه بندی عایق الکتریکی

سه مورد اصلی در طبقه بندی و تقصیم بندی عایق الکتریکی ، عوامل حرارتی ، الکتریکی و مکانیکی می باشند. موارد دیگری در تقسیم بندی و طبقه بندی عایق الکتریکی موثر است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

قابلیت حرارتی

سطح ولتاژ کار

استحام در برابر خم شدگی و پارگی

نوع سطح

قابلیت پذیرش مواد آغشته کننده

مقاومت در برابر سایش و خراشیدگی

سطح ولتاژ ماده عایقی

مواد عایق طبیعی :

الیاف طبیعی ، سلولز ، ابریشم ، کتان ، پنبه ، آزبست ، پشم سنگ ، پشم شیشه و…مواد عایق طبیعی می باشند. در گذشته مواد عایق طبیعی برای عایق هادی ها و به عنوان عایق های محافظ و نگهدارنده استفاده می شد. امروزه با ترکیب رزین های طبیعی استخراج شده از زمین ، درختان ، نفت خام ، حشرات و غیره مواد عایق طبیعی دیگری مانند شن ، میکا ، قیر ، لاک ، صمغ ، روغن و… به وجود آمدند.

مواد عایق مصنوعی :

استفاده از مواد عایق مصنوعی در سال 1908 آغاز شد. آنیلین ، رزین های آلکیدی ، وارنیش ها و نخ های کتان ، اکریلیک ، نایلون ، پلی استرن ، ملامین و… مواد عایق مصنوعی می باشند. بعد از سال 1940 مواد عایق مصنوعی دیگری مانند پلی اورتان ، پلی کربنات ، پلی استر ، پلی اتیلن و…مورد استفاده قرار گرفت.

چنانچه نیاز به مشاوره یا خرید بهترین عایق های الکتریسیته میتوانید با شماره های 09128349072 یا
09127606716
تماس و یا به سایت زیر مراجعه نمایید
nano2000.com
nanomeli.com

عایق هاي مایع در برق قدرت
این پروژه که تحت عنوان عایق مایع در برق قدرت می باشد از سه فصل تشکیل یافته است که در طول این فصل ضمن آشنایی شما با عایق های مایع و انواع آنها شما را با چگونگی کاربرد و خصوصیات فیزیکی این عایق ها آشنا می سازیم.
در فصل اول تحت عنوان گروه بندی عایق های مایع شما را با انواع عایق های مایع و گروه بندی این عایق ها آشنا کرده و ضمن آشنایی هر چه بیشتر با این گونه عایق ها شما را با خواص فیزیکی و شیمیایی این عایق ها آشنا می کنیم.
در فصل دوم که تحت عنوان خصوصیات فیزیکی و شیمیایی عایق های مایع می باشد ضمن آشنایی شما با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این عایق ها و ضمن آشنایی هر چه بیشنر با این گونه عایق ها با روغن های این عایق و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و خواص الکتریکی  این عایق آشنا می شوید.
در فصل سوم که تحت عنوان شکست در عایق های مایع ضمن آشنایی با شکست در این گونه عایق و نظریه های مربوط به این شکست در این عایق ها با نظریه های شکست و همچنین با توجه به نظریه های شکست به ترکیب عایق مایع و جامد پرداخته و شما را هر چه بیشتر با شکست عایق های مایع آشنا می سازد ودر انتها به نتیجه گیری مباحث مربوطه دراین سه فصل پرداخته می شود.
مقدمه:
با توجه به افزایش روز افزون میزان تولید انرژی الکتریکی توسط نیروگاه ها، اهمیت انتقال انرژی از طریق خطوط انتقال با ولتاژهای بسیار بالا روز به روز افزایش می یابد؛ به گونه ای که ولتاژ خطوط فشار قوی از مرز هزار کیلوولت گذشته است و روند این افزایش با سرعت زیادی انجام می گردد. بدین منظور برای دانشجویان مهندسی برق مناسب و ضروری است تا با مسائل مربوط به ولتاژهای فشار قوی آشنا شده، پشتوانه مناسبی در زمینه مهندسی فشار قوی داشته باشند. البته همیشه علم مهندسی فشار قوی درگیر با مسایل عایق کاری بوده است؛ زیرا با افزایش سطح ولتاژ، مسائل عایق کاری تجهیزات فشار قوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. بالطبع با افزایش سطح ولتاژ، خصوصیات انواع عایقهای بکار رفته، مسائل میدانهای الکتریکی، شکست الکتریکی عایقها و دیگر موارد مرتبط با آن ها، جایگاه خاص و مهمی را بخود اختصاص می دهد.
همچنین مباحث فیزیک و تکنولوژی عایق های الکتریکی بر روی اصول متعددی استوار شده است. این اصول مربوط به علوم فیزیک، مکانیک، شیمی و ریاضی است، بنابراین آسان می توان پذیرفت که این رشته از مهندسی برق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
پیدایش و تکامل انواع عایقهای الکتریکی، چه برای مهندسی الکترونیک و چه برای مهندسی الکتروتکنیک پس از جنگ جهانی دوم از چنان سرعتی برخوردار بوده است که شناسایی و کاربرد صحیح آنها برای مهندسین متخصص نیز خالی از دشواری نبوده است. به ویژه ساخت و تهیه عایقهای ترکیبات کربنی از راه مصنوعی که در بیست سال اخیر سیلی از انواع عایقها با خواص ممتاز و کاربردی وسیع را برای ساختمان دستگاه ها و ماشین های الکتریکی عرضه داشته است که طبیعی است بالا بردن بیشتر سطح آگاهی مهندسین برق را در این زمینه الزام آور می سازد.
بدون شک، تکامل صنعت عایقسازی، بویژه پس از جنگ جهانی دوم، سهم بسزایی در تحقق یافتن پیشرفتهای الکترونیک در سال های اخیر داشته است. تنها موفقیتهای چند ساله اخیر، در زمینه ساختن عایقهای مصنوعی، نشانه بارزی از کوشش های همه جانبه ای است که همه دانشمندان علوم مهندسی برای امکان دادن به استفاده بیشتر از نیروی برق، در زمینه های مختلف، آغاز کرده اند.
وظیفه اصلی عایقهای الکتریکی عبارتست از عایق کردن دو یا چند هادی که تحت فشارهای الکتریکی مختلفی قرار گرفته باشند، نسبت به یکدیگر و یا نسبت به زمین.
از عایقهای الکتریکی، خصوصیات دیگری نیز، از قبیل مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مقاومت در مقابل حرارت، مورد انتظار است تا آنکه تلفات ناشی از حرارت در آنها در حداقل باقی بماند. در کنار این خصوصیات، عایقها باید دارای خواص الکتریکی متعدد دیگری نیز باشند. این خواص در درجه اول عبارتند از:
1- قابلیت هدایت الکتریکی در حداقل ممکن
2- تلفات محدود انرژی، آنگاه که عایق در یک میدان الکتریکی واقع می گردد.
3- دارا بودن عدد عایقی بزرگ
4- استقامت الکتریکی قابل توجه
پیشرفت و تکامل عایقهای الکتریکی در سی سال اخیر، با تهیه و ساختن عایقهای جدید و با بهتر کردن خواص عایقهای موجود، بسیار جالب توجه بوده است.
در شرایطی که از ولتاژ فشار قوی استفاده می شود، طراحی دقیق سیستم عایقی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین منظور از عایق های مختلفی از قبیل گازها، جامدات و مایعات و ایجاد خلاء و یا ترکیبی از آنها استفاده می شود. برای صرفه جویی و اطمینان از انجام موفق کارها باید دانش مربوط به عوامل فساد عایق و نیز عواملی را که باعث کاهش ولتاژ شکست و از بین رفتن عایق می شوند، در طراحی مورد توجه قرار داد. وظیفه عایق ها، ایزولاسیون (جداسازی الکتریکی) ولتاژهای فشار قوی نسبت به یکدیگر و همچنین نسبت به زمین می باشد، تا هم ولتاژ و هم جریان فشار قوی در مسیر مربوط به خود قرار گیرند و هم از بروز خسارت و ضرر و زیان به افراد و تجهیزات جلوگیری شود. عایق ایده آل (طبق تعریف) یک نارسانای جریان الکتریسیته است که هیچ جریان الکتریکی را از خود عبور نمی دهد؛ ولی عملاً هیچ ماده ای را در طبیعت نمی توان یافت که ویژگی یک عایق ایده آل را داشته باشد. اما برای استفاده های کاربردی، یک عایق، ماده ای است که عبور جریان از خود را در حد بسیار کم و مطلوبی محدود نماید؛ به حدی که بتوان از آن صرفنظر کرد. به عبارت دیگر، در ولتاژهای عادی، مقاومت الکتریکی عایق خیلی زیاد است. اگر ولتاژهای بسیار بالا از عایق، جریان قابل ملاحظه ای عبور کند. در حقیقت، عایق دیگر خاصیت عایقی خود را از دست داده، دچار شکست الکتریکی می شود؛ به عبارت دیگر؛ عایق تبدیل به هادی می شود. قبل از بروز شکست در عایق ها،؛ عایق شبیه به یک خازن است که دو الکترود در دو طرف آن، صفحات خازن هستند و با اعمال ولتاژ به این خازن، شارژ می شود. پس از شکست الکتریکی عایق، این خازن در واقع دشارژ و تخلیه می گردد. به همین دلیل پدیده شکست الکتریکی عایق ها را، تخلیه الکتریکی نیز می گویند. استقامت الکتریکی عایق ها را برحسب بالاترین شدت میدان الکتریکی قابل تحمل، قبل از تخلیه الکتریکی می سنجد و معمولاً آن برحسب KV/cm یا KV/mm بیان می شود. بررسی عملکرد عایق ها، نیاز به بررسی های عملی (با استفاده از نظریه فیزیکی و روابط ریاضی) و همچنین بررسی های تجربی (از طریق آزمایش ها و اندازه گیری های لازم)، روی عایق ها دارد و پیشرفت های حاصل در زمینه مکانیزم تخلیه الکتریکی عایق ها همواره با این دو مورد همگام بوده است.
 
فصل اول:
گروه بندی عایق های مایع
1-1- مقدمه:
تقسیم و دسته بندی عایقها منطقاً از دیدگاه های مختلفی امکان پذیر است؛ مثلاً ساختار مولکولی عایق و یا خواص شیمیایی و فیزیکی آنها – که گروه بندی عایقها، از این دو نقطه نظر، ما را بیشتر به واکنش عایق در قبال تغییرات حرارت و فشار، شدت میدان الکتریکی و نحوه فروپاشیهای عایقی و همچنین موارد کاربرد عایق آشنا می سازد. بنابراین، خواص عایقها را با گروه بندی آنها از نقطه نظر خواص شیمیایی و فیزیکی و ساختار مولکولی آنها بررسی می کنیم:
عایقهای الکتریکی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: عایقهای معدنی، عایقهای ترکیبات کربنی.
از جانبی دیگر، عایقها در سه شکل ظاهر می شوند، جامد، مایع و گاز
1- عایقهای معدنی: عایقهای معدنی خود به دو دسته زیر تقسیم شده اند:
الف) عایقهای معدنی که به شکل طبیعی خود به کار گرفته می شوند، مانند سنگ مرمر و سنگ شیفر – میکا – پنبه نسوز – هوا و ازت
ب) عایقهای معدنی که برای استفاده و به کار گرفتن باید قبلاً آماده شوند. مانند عایقهایی که از خاک چینی و یا گل رس تهیه می شوند و همچنین شیشه و کوارتس
2- عایقهای ترکیبات کربنی: این عایقها نیز خود به دو دسته زیر تقسیم شده اند:
الف) عایقهای ترکیبات کربنی که به شکل طبیعی خود به کار گرفته می شوند، مانند چوب، کائوچوک طبیعی و گوتا پرشا.
ب) عایقهای ترکیبات کربنی که پس از آماده شدن و تغییراتی در آنها بکار گرفته می شود، مانند پنبه، ابریشم، کاغذ، سلولز، ابریشم مصنوعی، سلولز استر.
عایقهای مصنوعی ترکیبات کربنی نیز متعلق به این گروه و برحسب فرآیند شیمیایی که در ساخت آنها به کار گرفته می شود، به سه دسته تقسیم می شوند:
– عایقهای گروه پلی مریزاسیون
– عایقهای گروه پلی کندانساسیون
عایقهای گروه پلی آدیسیون
همچنین عایقهای که از مواد مختلف ساخته می شوند:
– صفحات عایقی پرس شده

نخها و رشته های شیشه ای

ضمغها و لاکها

3- عایقهای مایع: روغن های عایق، کلوفن
4- گازهای عایق: هوا و گازهای الکترونگاتیف
عایقهای معدنی طبیعی
سنگهای مرمر و سنگهای شیفر، که در گذشته به منظور ساختن تابلوهای الکتریکی کاربردی داشته است، امروزه در الکتروتکنیک به ندرت مورد استفاده ای  می یابند.
1) میکا: این عایق در ماشینهای الکتریکی، خازنها و بسیاری دستگاه های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد، از خواص ویژه آن قابلیت تورق آن است که امکان می دهد لایه های به ضخامت لایه یک هزارم میلیمتر از آن ساخته شود. به علاوه، قابلیت کشش و خمش این عایق نیز بسیار خوب است.
دو نوع از این عایق کاربرد بیشتری یافته است.
موسکویت (پتاسیم میکا) با رابطه شیمیایی:
(Si3AlO10(OH)2Al2)K
که رنگ آن متمایل به قرمز، زرد و یا قهوه ای و سبز می باشد؛
ملوگوپیت (ماگنزیم میکا) با رابطه شیمیایی :
(Si3AlO10(OH)2Mg3)K
با رنگ زرد، قهوه ای.
عامل تعیین کننده در کیفیت میکا اندازه و رنگ قطعات میکا است، همچنین درجه خلوص و کامل بودن بلورهای آن است. بهترین میکا دارای ضخامتی برابر 1/0 میلیمتر و رنگ صورتی دارد و ترک خوردگی در آن مشاهده نمی شود. بهترین خواص میکا استقامت الکتریکی بسیار خوب آن است. صفحاتی در آن با ضخامت 1…. 055/0 میلیمتر دارای استقامتی برابر KV/Cm 900-135 می باشد.
عدد عایقی میکا 8-5/6e =  است. جذب رطوبت و آب آن در حداقل و تقریباً  صفر است. استقامت آن در برابر حرارت بسیار خوب و در حرارتی برابر 600 تا 700 درجه تغییر رنگ داده و شکننده می شود. قطعات کوچک میکا را با لاک آمیخته و به نام میکانیت در بازار عرضه می گردد. معمولاً قطعات کوچک را با لاک آمیخته و بر روی کاغذ یا پارچه می چسبانند، بنابراین، میکا در شکل اخیر قابل انعطاف بوده و آن را میکا فولیوم می نامند، اخیراً از میکای طبیعی به کمک مواد چسبنده لایه هایی با ضخامت 1/0- 04/0 میلیمتر به شکل نوار تهیه می شود که برحسب کاربرد دارای ابعاد مختلفی است و به نام سامیکافولیوم معروف می باشد.
2) آسبست (سیلیکات ماگنزیم):
آسبست عایقی است که از الیاف کریستالی تشکیل شده است این الیاف قابلیت  خمش قابل ملاحظه ای دارند. آسبست های معادن مختلف دنیا دارای خواص عایقی و فیزیکی مختلفی هستند.
مهمترین آسبست های موجود عبارتند از:
1-2) آسبست موسوم به سرپن تین با رابطه شیمیایی:
3MgO.2SiO2 . 2H2O
این نوع از آسبست دارای مقاومت حرارتی تا 6000C درجه سانتی گراد می باشد در بالای این درجه از حرارت، آب متبلور شده این آسبست از پیوند خود جدا می گردد. این نوع آسبست در کانادا و آفریقای جنوبی یافت می شود.
2-2) آسبست موسوم به هورن بلند
این نوع از آسبست از نوع بالا سخت تر است و در کشور شوروی استخراج می گردد کاربرد این نوع آسبست در صنایع ایجاد حرارت از راه عبور جریان است که در سالهای اخیر به میزان نسبتاً زیادی جای خود را به الیاف شیشه داده است.
3) عایقهای معدنی که برای استفاده در الکتروتکنیک باید قبلاً آماده شوند.
1-3) عایقهای از خاک چینی و گل رس – سرامیک
2-3) کائولن یا خاک چینی – قسمت اصلی این عایق معدنی از کائولینیت است.
2-1- طبقه بندی مواد براساس دمای کار:
مواد عایقی همیشه براساس دمای کار نامی آنها طبقه بندی می شوند. با ظهور بسیاری از مواد جدید عایقی، طبقه بندی جدید مواد نیز مانند جدول (1-1) به وجود آمده است این دسته بندی براساس دمای نامی عایق هاست. البته طول عمر نامی عایقها وقتی معتبر است که دمای کار عایق در شرایط بهره برداری، همواره از دمای نامی آن بیشتر نشود.
نمونه ای از مواد عایقی در هر یک از طبقات جدول (1-1) عبارتند از:
طبقه Y: کاغذ، پنبه، ابریشم، PVC ، و لاستیک طبیعی؛
طبقه A: پنبه و ابریشم یا کاغذی که به طور کامل در یک دی الکتریک مایع غوطه ور، آغشته و یا کاملاً پوشیده شده باشد؛
طبقه E: پلی اتیلن، سلولز؛
طبقه B: میکا، پشم شیشه، پنبه نسوز، پلی استر، باکلیت، آسبست وغیره همراه با مواد چسب دار مناسب؛
طبقه F : اپوکسی رزین، و مواد طبقه B اصلاح یافته و قابل کاربرد در دماهای بالاتر؛
طبقه H : لاستیک سیلیکون دار
طبقه C : تفلون و عایق های گروه B که آغشته به چسبنده های غیر آلی شده باشند.
تجهیزات الکتریکی با طبقه عایقی مخصوص می توانند در دمای بالاتری هم کار کنند،
جدول (1-1): طبقه بندی مواد عایقی برحسب دما
طبقهدما (0c)Y90A105E120B130F155H180Cبالای 180.
 
اما عمر مفید آن ها کاهش می یابد. عمر تجهیزات، تابعی از دما و زمان است و در کل عملکرد اجزاء، به عمل آن ها در سیستم بستگی دارد. رابطه تقریبی برای تخمین عمر عایق ها را می توان به صورت زیر ارائه کرد:
                                                      (1-1)
که در این رابطه:
L = طول عمر عایق در شرایط کارکرد با دمای q ،
L0 = طول عمر نامی عایق در دمای نامی q0 مربوط به کلاس عایقی
Dq = پله دمایی است که عمر عایق نصف می شود. (برای عایق های مختلف بین 6 تا 8 درجه سانتی گراد است)
3-1- عایقهای مایع – روغن:
مهمترین عایق های مایع عبارتند از روغنهای معدنی که از ترکیبات کربنی تشکیل شده اند. این روغنها از پالایش نفت خام به دست می آیند.
با بالا بردن حرارت پالایش، مشتقات زیر به دست می آیند: بنزین، نفت، روغن معدنی، گریس، وازلین و قیر از روغنهای به دست آمده تنها تعدادی از آنها برای عایقهای الکتروتکنیک مناسب می باشند. روغنهای عایق در الکتروتکنیک باید دارای خواص زیر باشند:
– خواص خوب الکتریکی
– انتقال حرارت از راه جابجایی
– استقامت زیاد الکتریکی در مقابل فشار ضربه ای
– حفاظت و پوشش عایقهای جامد در مقابل شرایط نامساعد خارج
– خاموش کردن جرقه الکتریکی – جرقه الکتریکی روغن را به کربن و هیدروژن تجزیه می کند که از این راه اتمسفری از هیدروژن تشکیل می گردد و حرارتی زیاد پدید می آید این حرارت به وسیله روغن هدایت می گردد.
خود هیدروژن باعث خنک شدن محل جرقه الکتریکی خواهد گردید.
جنبه ضعف روغنهای الکتریکی عایق قابل اشتعال بودن آنهاست که در صورت استعمال کلوفن این جنبه منفی نیز برطرف می گردد.
روغنهای معدنی از لحاظ خواص شیمیایی به سه دسته اصلی تقسیم می گردند:
– روغنهای نفتی که بیش از دوسوم آنها از پارافین است و پیوند مولکولی آن زنجیری است.
– روغنهای متانی که بیش از دوسوم آنها از نفت است و پیوند مولکولی آن حلقوی است.
– روغنهای متانی – نفتی که در آنها نسبت نفت و متان هیچ کدام به حد قابل توجهی زیاد نیستند.
نقطه انجماد روغنهای متانی بالا بوده و از این جهت در دستگاه های نصب شده در محوطه آزاد نباید مورد استفاده قرار گیرد. در روغنهای نوع دوم و سوم، بالعکس، نقطه انجماد پایین قرار گرفته است. روغنهای معدنی مورد استفاده در فشار قوی اجازه ندارند مقادیر زیادی از ترکیبات کربنی سیر نشده به همراه داشته باشند؛ و بدین لحاظ، اغلب ترکیبات کربنی و پارافینی و نفتی با رابطه CH3 (CH2)20CH3 مورد استفاده قرار می گیرند.
روغنهای معدنی در ارتباط با اکسیژن و حرارت، مواد اکسید شده ای می دنهند که به شکل اسید و مواد غیر محلول ته نشین می شود. این مواد ته نشین شده، بویژه به علت عدم هدایت حرارت بسیار زیان بخش است. تشکیل مواد ته نشین شده در روغن به «کهنه شدن» روغن منتهی می شود. عمل کهنه شدن روغن بیشتر و سریعتر در مجاورت فلزات مثل آهن و مس، انجام می گیرد، در حالیکه مجاورت آلومینیوم و نقره در این مورد بی تأثیر است.
عدد عایقی روغن بین 2/2 تا 45/2 قرار می گیرد که با افزایش حرارت به میزان بسیار قلیلی تغییر می یابد. روغن کهنه شده، بالعکس، با افزایش حرارت، عدد عایقی خود را تغییر می دهد؛ و این به علت تشکیل مواد ته نشین شده است.

چنانچه نیاز به مشاوره یا خرید بهترین عایق های الکتریسیته میتوانید با شماره های 09128349072 یا
09127606716
تماس و یا به سایت زیر مراجعه نمایید
nano2000.com
nanomeli.com

انواع عایق‌های به کار رفته در کابل برق

کابل برق مجموعه‌ای تشکیل شده از یک یا چند سیم به هم تابیده شده است که توسط ماده‌ای عایق شده و وظیفه‌ی انتقال جریان الکتریسیته را بر عهده دارد. کابل‌های برق برای سیم کشی داخل ساختمان، به صورت مدفون در زمین و… استفاده می‌شوند.

از کابل‌های برق انعطاف پذیر در دستگاه‌های قابل حمل و نقل استفاده می‌شود. امروزه کابل‌های برق با توجه به کاربرد، انواع مختلفی دارند که در جنس و اندازه تفاوت دارند. کابل‌های برق در تاسیسات الکتریکی اهمیت بسیار زیادی دارند.
امروزه نقش پررنگ کابل برق را می‌توان در تمامی صنایع مشاهده کرد. بخش بسیار بزرگی از انتقال انرژی در صنعت برق را کابل‌های برق بر عهده دارند.
اهمیت کابل‌های برق به قدری زیاد است که هر روز نوع جدیدی از آن‌ها به دنیا معرفی می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده کابل برق چیست؟

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده کابل برق، هادی و عایق هستند. هادی کابل که اصلی‌ترین قسمت کابل برق است، فلزی است از جنس مس یا آلومینیوم که به صورت‌های مختلف از جمله مفتولی، تک رشته ای، افشان، گرد و مثلثی یافت می‌شود. نشانه‌های اختصاری هر نوع هادی به شرح زیر است:
نشانه هادی گرد حرف R
نشانه هادی مفتولی تک رشته‌ای حرف E
نشانه هادی مثلثی حرف S
نشانه هادی افشان یا چند رشته‌ای حرف M
هادی‌ها انواع مختلفی دارند؛ از جمله: هادی های تک مفتولی، گرد تابیده منظم، فشرده گرد تابیده منظم، افشان (انعطاف پذیر) و فشرده سکتور تابیده منظم.
انتخاب هادی با توجه به نحوه استفاده، توصیه‌های استاندارد و حتی سلیقه مصرف کننده انجام می‌شود. برای نصب ثابت، هادی تک مفتولی و تابیده منظم و برای کاربرد با انعطاف پذیری، هادی افشان و بسیار انعطاف پذیر مناسب هستند.
اگر می خواهید بدانید “نحوه عیب یابی کابل برق چگونه است” مقاله ای تحت همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

عایق‌های معمول به کار رفته در کابل برق

کابل‌های برق بسته به کاربردی که دارند، عایق خاص خود را دارند. متداول‌ترین نوع عایق، پلی وینیل کلراید یا PVC است که با نام پروتودور نیز شناخته می‌شود.
از مواد لاستیکی و کاغذهای آغشته به روغن نیز به عنوان عایق استفاده می‌شود.نوع دیگری از عایق پلی اتیلن یا PET نام دارد که شبیه به PVC است اما برخلافPVC نسوز نیست.

نقش عایق برق

عایق کابل برق باید مانع هدایت جریان بوده و مقاومت خوبی دربرابر عوامل مکانیکی از خود نشان دهد. همچنین لازم است عایق هادی کابل را کاملا بپوشاند و قابلیت ارتجاعی نیز داشته باشد.ضخامت آن نیز نباید از مقدار استاندارد کمتر باشد.
همچنین لایه‌ای محافظ به نام غلاف روی کابل برق کشیده می‌شود تا از عایق کابل در برابر عوامل محیطی و نیروهای مکانیکی محافظت کند. جنس غلاف بسته به محل مورد استفاده می‌تواند PVC، سرب، آلومینیوم یا فولاد باشد.

انواع کابل برق از نظر سطح ولتاژ

کابل فشار ضعیف: این کابل‌ها ولتاژ بین 600 تا 1000 ولت را تحمل می‌کنند، هادی آن‌ها از جنس مس یا آلومینیوم است و دارای عایق از جنس پلیمر هستند.
کابل فشار متوسط: این کابل‌ها ولتاژ کمتر از 36000 ولت را تحمل می‌کنند و هادی از جنس مس یا آلومینیوم دارند. عایق این کابل‌ها XLPE است.
کابل فشار قوی: این کابل‌ها مانند کابل‌های فشار متوسط، هادی از جنس مس یا آلومینیوم و عایق XLPE دارند و ولتاژ بین 36000 تا 400000 ولت را تحمل می‌کنند.
کابل ساختمانی: این کابل‌ها مسئولیت تقسیم جریان در ساختمان را بر عهده دارند. کابل‌های انعطاف پذیر با هادی انعطاف پذیر و عایق PVC یا Rubber و کابل‌های Heat Resistant با هادی انعطاف پذیر و عایق Silicon Rubber در این دسته قرار می‌گیرند.

کابل ابزار دقیق: این کابل‌ها ولتاژ بین 24 تا 110 ولت را تحمل می‌کنند.
کابل ضد آتش: این کابل‌ها در برابر آتش مقاومت بالایی دارند و در هنگام آتش سوزی، آتش را منتقل نمی‌کنند، نمی‌سوزند و دود ایجاد نمی‌کنند.

انواع عایق در کابل برق :

• کابل برق با عایق PVC: همانطور که گفته شد پلی وینیل کلراید یا PVC متداول‌ترین نوع عایق است.

این نوع کابل که از قیمت مناسب و مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی برخوردار است، به طور کلی برای لوازم خانگی، سیم کشی منازل و… استفاده می‌شود.
• کابل برق با عایق پلی اتیلن: این نوع کابل PEX یا XLPE نامیده می شود. از آنجایی که این نوع کابل در دمای اتاق و دماهای بالاتر عملکرد بسیار مناسبی دارد، در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است.
• کابل برق با عایق الاستومری: این نوع کابل‌ها در محیط‌هایی با دمای بالا استفاده می‌شوند. در کوتاه مدت تحمل دمای 250 درجه و در دراز مدت تحمل دمای 90 درجه را دارند.
• کابل برق با عایق رابری: این کابل‌ها در تجهیزاتی مانند ژنراتورها و ترانس‌های برق کاربرد دارند. این کابل‌ها به دلیل امنیت بالا در استفاده طولانی مدت حائز اهمیت هستند.

چنانچه نیاز به مشاوره یا خرید بهترین عایق های الکتریسیته میتوانید با شماره های 09128349072 یا
09127606716
تماس و یا به سایت زیر مراجعه نمایید
nano2000.com
nanomeli.com

یکی از خطرات احتمالی در محیط های کاری احتمال برق گرفتگی می باشد. یکی از عوامل جلوگیری از خطر برق گرفتگی استفاده از کفپوش برق می باشد. کفپوش عایق برق چیست؟ شاید این سوالی باشد که در مواجهه با این نام برای شما هم پیش بیاید. برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی باید تمامی جوانب را سنجید و نسبت به آن اقدام نمود. در کنار تجهیزات ایمنی شخصی که مناسب برای مقابله با جریان برق می باشد باید تجهیزات ایمنی محیطی را رعایت بفرمایید.
احتمال وقوع هر گونه حادثه علاوه بر آسیب های روانی و جسمی به کارگران می تواند شامل هزینه های هنگفتی برای کارفرمایان بشود. بنابراین می توان با رعایت نکات اچ اس ای از وقوع بسیاری از این اتفاقات جلوگیری کرد. اتفاقات ناشی از برق گرفتگی دلایل متفاوتی دارد. از جمله دلایل آن عدم حفاظت صحیح از تجهیزات برقی و تاسیسات، عدم رعایت اصول ایمنی، استفاده غیر مجاز از برق و سیم کشی توسط افراد ناوارد باشد.

آشنایی با کفپوش عایق برق

انواع کفپوش عایق برق

ویژگی های کفپوش عایق برق

توصیه های ایمنی هنگام استفاده از تجهیزات الکتریکی

آشنایی با کفپوش عایق برق

آشنایی با کفپوش عایق برق – صنف ایمنی

کفپوش عایق برق تهیه شده از جنس لاستیک و مقاوم در برابر جریان الکتریسیته بالا می باشد. از این عایق برق در قسمت هایی که با تجهیزات برقی فشار قوی و تابلوهای برق سر و کار دارند استفاده می شود. وظیفه اصلی این کفپوش های عایق برق جلوگیری از برق گرفتگی کارگران، کارکنان و اپراتورهایی می باشد که با جریان برق کار می کنند.
کفپوش های عایق برق در تمامی قسمت هایی که افراد به صورت ایستاده با تجهیزات برقی کار میکنند باید استفاده بشود. این عایق ها از ایجاد شوک های الکتریکی و برق گرفتگی جلوگیری می کند. تمامی کارفرمایان و موسسان کارگاه ها و کارخانه ها باید بدانند که کفپوش عایق برق چیست؟ زیرا دانستن این موضوع در کنار تجهیزات شخصی ایمنی از بروز بسیاری از صدمات مالی و جانی جلوگیری می کند. در ادامه با معرفی انواع کفپوش با اتحادیه ایمنی و آتش نشانی همراه باشید.

انواع کفپوش عایق برق

کفپوش های عایق برق دارای انواع مختلفی می باشند. این تنوع بر اساس مقدار ضخامت ولتاژ برق تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی براساس کلاس ۰ تا ۵ می باشد. ضخامت ها در این کلاس از ۲ تا ۶ میلیمتر متغیر می باشد. در ادامه به سوال اینکه انواع کلاس کفپوش عایق برق چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

کلاس عایق ۰: این کلاس از کفپوش عایق برق در مقابل جریان الکتریکی متناوب تا ۱۰۰۰ ولت مقاومت دارد. ضخامت این گروه از عایق ها ۲ میلیمتر می باشد.

کلاس عایق ۱: این کلاس از کفپوش ها در مقابل جریان الکتریکی تا ۷۵۰۰ ولت مقاومت دارد. ضخامت این کلاس از عایق های کفپوش ۳ میلیمتر می باشد.

کلاس عایق ۲: در این کلاس از کفپوش ها در برابر جریان الکتریکی تا ۱۷۰۰۰ ولت مقاومت دارد. ضخامت این کفپوش ها ۳ میلیمتر می باشد.

کلاس عایق ۳: کفپوش های موجود در این کلاس در مقابل جریان الکتریکی تا ۲۰۰۰۰ ولت مقاوت دارد. این کفپوش ها دارای ضخامت ۴ میلیمتر می باشند.

کلاس عایق ۴: این کلاس شامل عایق هایی با مقاومت جریان الکتریکی تا ۲۶۵۰۰ ولت را دارا می باشند. همچنین ضخامت آنها ۵ میلیمتر می باشد.

کلاس عایق ۵: کفپوش های عایق برقی که در این کلاس قرار میگیرند تا ۳۶۰۰۰ ولت مقاومت دارند. ضخامت این گروه از عایق ها ۶ میلیمتر می باشد.

ویژگی های کفپوش عایق برق

ویژگی های کفپوش عایق برق – صنف ایمنی

کفپوش های عایق برق استاندارد دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند. وجود این ویژگی ها باعث جلوگیری از جریان الکتریسیته می شود. اکنون به این سوال که ویژگی های کفپوش عایق برق چیست؟ پاسخ خواهیم داد. جهت خرید بهترین کفپوش عایق برق می توانید از اصناف مورد تایید اتحادیه که در رسته لوازم ایمنی وجود دارند استفاده نمایید.

معمولاً کفپوش های عایق برق از جنس الاستمور می باشند. الاستمومر از دو واژه الاستیک و پلیمر ساخته شده است. از جمله ویژگی های جنس الاستومر انعطاف پذیری بالا در برابر ضربه می باشد.

کفپوش ها باید در برابر لغزش، مواد اسیدی و حرارت مقاوم باشند.

کفپوش ها باید بدون برجستگی و مانعی باشند تا تجهیزات سیار به راحتی بر روی حرکت کند.

جنس عایق کفپوش باید بدون ناخالصی باشد. عدم وجود ناخالصی باعث نفوذ هوا می شود. باید توجه داشته باشیم که هوا خود یک عایق برق می باشد.

از مهم ترین ویژگی های این محصول مقاومت بالا در برابر جریان برق می باشد.

معمولاً هنگام نفوذ جریان برق امکان ایجاد حریق نیز وجود دارد، بنابراین مقاومت در برابر آتش سوزی و حرارت اهمیت ویژه ای دارد.

کفپوش ها باید در برابر پارگی و خراشیدگی مقاوم باشند.

از دیگر قابلیت های کفپوش مقاومت به هنگام انجماد است. کفپوش ها در نقطه انجماد نباید دچار شکنندگی شوند.

توصیه های ایمنی هنگام استفاده از تجهیزات الکتریکی

در هنگام استفاده از تجهیزات الکتریکی مواردی وجود دارند که به ایمنی افراد در هنگام کار کمک می کند. این نکات ایمنی شامل محیط و تامین تجهیزات شخصی می باشد. استفاده از هر دستگاه الکتریکی خطراتی را به همراه دارد که در این مقاله به ایمنی در برابر جریان برق اشاره خواهیم کرد.

استفاده از چند روش سیستم حفاظتی : در این شرایط در صورت بروز هر اتفاقی سیستم حفاظتی دیگر مانع از وقوع حادثه می شود. مانند استفاده ﺗﻮأم از عایق الکتریکی در زیر دستگاه الکتریکی.

نصب سیستم ارتینگ: اگر در دستگاه نشتی برق وجود داشته باشد با وجود این سیستم پیش از آنکه تماسی با آن قرار شود جریان از تابلو برق قطع خواهد شد.

استفاده از تجهیزات شخصی حفاظتی: استفاده از تجهیزات شخصی ایمنی هنگام کار با تجهیزات الکتریکی یکی از واجبات می باشد. این تجهیزات شامل دستکش، لباس و کفش مناسب می باشد. همچنی برای اینکه کفش ایمنی مناسب را چگونه انتخاب کنیم؟ می توانید از مقاله مربوطه استفادده نمایید.

رله حفاظتی نشتی برق: این سیستم به محض عبور جریان برق بیشتر از ۳۰ آمپر از بدن عبور کند عمل می کند. البته پیش از راه اندازی این سیستم باید از اتصال ارتینک اطمینان حاصل نماییم.

چنانچه نیاز به مشاوره یا خرید بهترین عایق های الکتریسیته میتوانید با شماره های 09128349072 یا
09127606716
تماس و یا به سایت زیر مراجعه نمایید
nano2000.com
nanomeli.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.